“مدیریت” و معضل خودساختهی ترافیک میدان گیل لاهیجان!
“مدیریت” و معضل خودساختهی ترافیک میدان گیل لاهیجان!
✍ یادداشت دکتر رضا حیدری نژاد ؛ استفاده از تقاطع غیرهمسطح در محل برخورد دو یا چند راه ارتباطی، برای روانی عبور و مرور است. تقاطعهای غیرهمسطح از بار ترافیکی کاسته و به سرعت بیشتر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی، کاهش زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادفها کمک میکنند.
اما امروزه “مدیریتِ علم ترافیک” به کمک شهرها آمده و احداث تقاطع غیرهمسطح با هزینههای بالا در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده و بجای اینکه ترافیک را از سطح زمین به بالا یا پایین منتقل نمایند، با کارهای علمی مانند بهرهگیری از پروژههای هوشمند، جداسازی ترافیک، چراغ قرمز، اصلاح هندسی و بازگشایی مسیرهای ورودی و خروجی میدان و فرهنگسازی، معضل ترافیک را حل مینمایند. اصولا نیز روند کار مدیریت پروژهها در دنیا اینچنین است که ابتدا امکانسنجی و نیازسنجی صورت میگیرد و سپس برای رفع مشکلات نسخههای گوناگون در نظر گرفته میشود و نهایتا با حضور مشاوران مختلف طرح اجرایی و عملیاتی میشود.
مسئولین شهرستان تاریخی و توریستی لاهیجان، “احتمالا” براساس طرح جامع ترافیکی شهرستان و “احتمالا” برای رفع معضل ترافیکی “میدان ابریشم”، “میدان گیل” و “میدان شیخ زاهد”، بیش از یک دهه قبل عملیات طراحی و اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان گیل را شروع نمودند.
با این مقدمه؛ مسئولین شهرستان تاریخی و توریستی لاهیجان، “احتمالا” براساس طرح جامع ترافیکی شهرستان و “احتمالا” برای رفع معضل ترافیکی “میدان ابریشم”، “میدان گیل” و “میدان شیخ زاهد”، بیش از یک دهه قبل عملیات طراحی و اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان گیل را شروع نمودند، که طی برنامه زمانبندی اولیه باید در مدت ۲ سال تکمیل و به بهرهبرداری میرسید، اما علیرغم گذشت انتخاب ۳ نماینده مجلس توسط مردم و انتصاب ۶ فرماندار توسط دولت در لاهیجان، این پروژه هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
علاوه بر تعلل و طولانی شدن اجرای پل روگذر تقاطع غیرهمسطح، متاسفانه مردم شهرستان لاهیجان بویژه مردم شهر و ۵۰ روستای پرجمعیت بخش رودبنه، بدلیل عدم اجرای دوربرگردانها قبل از فلکه زیر پل و اجرای غیرهندسی فلکه که باعث باریک شدن ورودی آن در محور شرق به غرب گردیده، روزانه و ساعتها در ترافیکهای سنگین خودساختهی مسئولین گرفتار هستند، در حالیکه با گرفتار شدن مسافرین استانهای مازندران، گلستان و خراسان نیز این معضل، به یک معضل ملی تبدیل شده است.
مدیریت ترافیک یک علم است، یک روز هم دیر است، در چند ماه اخیر زیرگذر میدان را بارها و بارها بدون اطلاعرسانی مسدود و بازگشایی کردهاید،
مسئولین محترم، جسارتاً مدیریت ترافیک یک علم است، یک روز هم دیر است، در چند ماه اخیر زیرگذر میدان را بارها و بارها بدون اطلاعرسانی مسدود و بازگشایی کردهاید، بدیهی است اگر آزمون و خطا بود انجام دادهاید، اگر نیاز به اخذ مصوبه و مجوز بود باید تاکنون انجام میدادید، برای ساماندهی ترافیک و اصلاح هندسی و عقبنشینی تجاوز جداول اجرا شده از آکس پل در محور شرق به غرب میدان گیل، لطفا منتظر افتتاح روگذر پل در آینده نباشید، به توسعه پایدار و ارتقای زیست شهری نیز بیاندیشید، “احتمالا” اتلاف روزانه انرژی، زمان و نارضایتی اجتماعی را محاسبه ننمودهاید!
دیدگاهتان را بنویسید